Výcvik na motorových letadlech (kategorie TMG a ULL)

Pokud umíte létat s kluzákem, možná si někdy postesknete, že Vám stále nevychází počasí. Létat s větroněm výkonně totiž můžete pouze při vhodném termickém počasí. A občas jako naschvál toto počasí skončí den před začátkem víkendu. Potom možná zatoužíte mít před sebou vrtuli, která Vás vynese vzhůru a potáhne Vás dál, až tam, kam si budete přát. Důvodů proč je lepší mít před sebou motor je mnoho, třeba i proto, že chcete doletět na konkrétní místo nebo se Vám prostě líbí řev silného stroje a vůně leteckého benzínu.

Létání s motorem je zejména o preciznosti a spoustě úkonů, což z něj činí velkou výzvu, které rozbuší srdce nejednoho člověka. Motorové letadlo je i obecně přijímáno za "plnokrevné", narozdíl od větroně. V této kategorii létání najdete také více "milníku" - kvalifikací - kterých můžete dosáhnout. Od toho nejnižšího, pilota motorového větroně, až po kapitána dopravního letadla.

Kategorie letadel

Motorová letadla se dělí do několika skupin, které obvykle korespondují s kvalifikacemi pilota. Tou nejnižší kategorií jsou motorové větroně. To jsou v podstatě kluzáky, kterým někdo přidal dopředu motor. Jsou ideální pro navigační lety a kochání se. Možná i proto se kvalifikace na tyto stroje nazývá TMG - turistický motorový kluzák. V čechách je nejběžnějším představitelem této kategorie L13SE Vivat.

Zcela samostatnou kategorií letadel jsou letadla ultralehká, tedy ULL. Tato skupina vznikla pro amatérské příznivce létání, kteří chtěli ušetřit a přitom si užít pocit volnosti. Tato letadla nejsou mimo váhového limitu 450kg sešněrována tak přísnými pravidly jako "velká" letadla, přesto je však let na nich také nádherný a dá Vám to samé jako jejich "dospělí" příbuzní.

Malá sportovní letadla jsou zahrnuta do hlavní kategorie PPL - z anglického Private Pilot Licence - licence soukromého pilota. Vlastník takovéto licence může létat na všech jednomotorových vrtulových letadlech, která jsou těmi nejběžnějšími letadly. Kdo by také neslyšel o slavném Trenérovi nebo třeba o Zlínu Z-142 či Cessně C-172. Tato letadla se staly legendami.

Pokud byste chtěli pokračovat v získávání dalších kvalifikací, můžete pokročit na licenci MEP (Multi Engine Pilot - pilot vícemotorových strojů), případně až na licenci ATPL (Air Traffic Pilot Licence - licence pilota dopravního letadla). Je zřejmé jaká letadla spadají do těchto kategorií a je také jasné, že řídit tyto stroje mohou jen Ti nejlepší z nejlepších.

Sportovní vyžití

I motorové létání má své sportovní disciplíny. Asi tou nejznámější a nejvrcholnější je letecká akrobacie - koníček velmi náročný, o to ale krásnější. Tuto disciplínu mohou létat jen Ti nejlepší a nejodvážnější. Proto možná raději nedříve zkusíte navigační a přesnostní soutěž. Ta spočívá v přesné navigaci na zadaných bodech, rozpoznávání bodů a průletu dané trasy v co nejpřesnějším čase.

Ceny výcviku

Cena za motorové létání se různí podle typu školy, který si zvolíte a také dle letadla, na kterém se cvičíte. Pilotní průkaz na motorový větroň Vás vyjde na 20-30 tis. Kč, na Ultralehká letadla potom od 40 do 70 tis. Kč. O dost dražší je získání licence PPL, počítejte s částkou 160-200 tis. Kč. Kvalifikace IFR bude stát dalších 160 tis. A abyste se stali kapitánem dopravního letadla, připravte si alespoň miliónovou částku...

Výcvik v AK Vyškov

Aeroklub Vyškov nabízí zájemcům o výcvik na motorových letadlech získání licence pilota motorových kluzáků a ultralehkých letadel.

Výcvik na motorovém kluzáku Vás v našem aeroklubu vyjde na cca 35-40 tis Kč a budete jej létat na letadle L-13SE Vivat.

Pokud se rozhodnete získat kvalifikaci ULL, pak počítejte přibližně s cenou 35 tis. Kč. V našem AK vám bude k dispozici stroj EV-97 Eurostar.

Pokud máte o výcvik zájem, či máte jakýkoliv dotaz, použijte kontaktní formulář .

Historie letiště Vyškov

Víte že letiště Vyškov existuje již od roku 1936 a již od dvacátých let se píše letecká historie města Vyškov?