Výcvik na bezmotorových kluzácích (kategorie GLD)

Bezmotorové létání patří bezesporu k vrcholným disciplínám létání. A většina pilotů, kteří dnes létají na motorových strojích či dokonce dopravních letadlech, se na kluzácích naučila létat a dodnes se k nim s láskou vracejí, aby si „užili létání“. Přestože může být létání bez motoru považováno za něco „méně“ než to s motorem, pravda je spíše opačná. Teprve v kluzáku jste odkázáni na vlastní schopnosti a umění; nemáte totiž motor, který vás táhne. Jiný název pro kluzák – větroň - může také vyvolávat domnění, že letadlo ke svému letu potřebuje vítr. I toto je jeden z dalších obecně známých omylů. Dokonce ani není pravdou to, že poté, co je kluzák vytažen do vzduchu už může jenom klesat. Naopak, kluzák může využívat síly přírody a vydržet ve vzduchu velmi dlouhou dobu. Ani v našich českých podmínkách nejsou ojedinělé lety v trvání 8h. Jak se to dá dokázat, bez motoru? Tím, že letadlo navedete do míst, kde dochází k vzestupům masy vzduchu, na které se sveze i kluzák. Takovéto stoupavé proudy vznikají během celého roku, a to buď v horách vlivem proudění vzduchu přes překážky anebo (a to je ta obvyklejší varianta) ohříváním vzduchu nad zemským povrchem a jeho výstupem do vyšších vrstev atmosféry, kde se tyto masy vzduchu mohou kondenzovat do formy oblaků. Tyto proudy pak ve větroni aktivně vyhledáváte a tím udržujete letoun ve vzduchu či dokonce stoupáte vzhůru. A právě to činí plachtění tak krásným, protože jste to jen Vy, stroj a proti Vám stojí příroda, kterou musíte poznat a umět ji využít. Celou tu dobu musíte velmi pečlivě řídit svůj letoun a bedlivě sledovat počasí ve Vaší blízkosti.

Kluzáky

Kluzáky jsou v podstatě aerodynamicky nejdokonalejší stroje a právě proto umožňují nejlepší využití termických proudů. Jejich klouzavost je velmi vysoká a udává se jako zlomek, např. 1/35, který značí, že v bezvětří letadlo z výšky jednoho kilometru přistane na zemi ve vzdálenosti 35 km od původního místa. Je to až neuvěřitelné, a to u moderních kluzáků bývá klouzavost daleko vyšší (např. 1/50). (Pro srovnání Boeing má klouzavost přibližně 1/12.)

Sportovní vyžití

Mimo krásných pocitů z letu by vás mohlo motivovat překonávání svých vlastních výkonů i výkonů kolegů. Plachtění je totiž velmi zajímavá sportovní disciplína. Jejím cílem je uletět co největší počet kilometrů za co nejkratší dobu. A účastníkem této disciplíny se můžete stát každým svým letem. Stačí si k tomu vzít jen na palubu letadla malý přístroj (na bázi GPS), který každou sekundu zaznamenává přesnou polohu letadla v 3D prostoru. Po ukončení letu pak počítač Váš let vyhodnotí a oboduje dle mezinárodních pravidel stanovených organizací FAI. Datový soubor s Vaším letovým záznamem pak můžete poslat např. na český server CPS (www.cpska.cz – Celostátní Plachtařská Soutěž) a můžete se tak srovnat s Vašimi kolegy plachtaři. Pokud doletíte 50km daleko od místa vzletu získáte automaticky stříbrný odznak, pokud uletíte trať celkově dlouhou 300km, získáte odznak zlatý, na který můžete přidávat až 3 diamanty za různé výjimečné výkony. Snad žádná jiná letecká disciplína nemá tak rozsáhlou a zajímavou soutěž jako bezmotorové létání.

Jak probíhá výcvik

Výcvik probíhá podle léty a praxí ověřených osnov. Ty si můžete prohlédnout zde (strana 7 a dále). Máte na výběr z osnovy univerzální a osnovy aerovlekové. Obecně je univerzální o něco levnější, ale zase její splnění trvá déle. Levnější je proto, že část letů se provádí navijákem na rozdíl od aerovlekové, kde se veškeré vzlety uskutečňují za motorovým letadlem. Obě osnovy jsou však téměř shodné.

V prvních třech úlohách se naučíte základy ovládání letadla – naučíte se letět rovně, udržet správnou rychlost letadla, naučíte se provést zatáčku a také se naučíte, jak rozpoznat a předejít nebezpečným situacím jako třeba ztrátě rychlosti.

Ve čtvrté úloze se pak naučíte to nejdůležitější – start a přistání. Tato úloha bývá také nejdelší, jelikož v ní se jedná o ty nejdůležitější dovednosti, které se musí vypracovat k dokonalosti.

Pátá úloha vás naučí jak si poradit s chybou během přistání, jako třeba prudké dosednutí.

Šestá úloha vás perfektně připraví na to, jak zvládnout nouzovou situaci jako třeba zablokování řízení letadla (ano i tak se dá bezpečně přistát).

V sedmé si pak procvičíte znovu jak zvládnout nezvyklé situace během letu – např. jak bezpečně vybrat pád, či vývrtku.

A poté Vás už čeká jen přezkoušení na Váš první sólo let. Po tomto a pár dalších máte před sebou už jen navigační let, při kterém se naučíte rozpoznávat kde jste jen za základě porovnávání s mapou (ze 2km vypadá svět skutečně trochu menší a jinak).

Nakonec nezbývá než složit teoretické zkoušky z různých okruhů, jako například meteorologie, stavba letadel, aerodynamika, letecký předpis, frazeologie (komunikace přes vysílačku). Toto vše zakončíte praktickou zkouškou s inspektorem. A pokud vše zvládnete, stáváte se pilotem kluzáku. Jste pak automaticky zařazeni do tzv. pokračovacího výcviku, kde se naučíte létat v termických proudech a využívat síly přírody, ale také se zdokonalovat ve své pilotáži. Protože v leteckém sportu je vždy co nového se naučit....

Cena výcviku

Cena je různá a závisí na mnoha okolnostech. Například to, jak jste šikovní – někomu stačí 20 okruhů kolem letiště na nácvik vzletů a přistání, jinému nemusí stačit ani 50 startů. Také záleží na tom kolik času létání věnujete – čím více to bude, tím rychleji projdete výcvikem, tím méně se budete muset rozlétávat, abyste si vzpoměli a tím levněji to vyjde.

Obecně se ale dá říci, že cena za výcvik je přibližně 20tis. při volbě univerzální osnovy. Pokud si zvolíte o něco rychlejší aerovlekovou osnovu, pak Vás výcvik vyjde na cca 25-35 tis.

Tuto částku samozřejmě není třeba platit celou ihned – obvykle se uplatňuje pravidlo, že se proletíte, pokud Vaše finance pokryjí plánovaný let. Každý let se pak zapisuje a z toho si můžete spočítat výslednou cenu. Pro Vaší informaci může být zajímavé vědět kolik vlastně stojí půjčení letadla. Ceny se různí, podle aeroklubu či letecké školy a také toho zda jste členem, či nikoliv. Obecně pak vychází hodina na kluzáku na 200-500Kč, a hodina vlečného letounu je za 3500-5000Kč. Samozřejmě vše se počítá po minutách.

Výcvik v Aeroklubu Vyškov

Aeroklub Vyškov nabízí zájemcům o letecký výcvik na bezmotorových kluzácích dokonalé podmínky. Jsme nejlépe vybavený aeroklub v ČR pro základní výcvik – jsme vlastníky dvou moderních letadel – DG-500 a DG-1000. Výcvik na těchto dvou kluzácích pomocí navijákové osnovy Vás vyjde zhruba na 20-25 tis. a můžete jej dokončit během jednoho roku. S učením Vám pomohou zkušení instruktoři a stanete se členem klubu jehož členové pro létání žijí.

Pokud máte o výcvik zájem, či máte jakýkoliv dotaz, použijte kontaktní formulář .

Moderní flotila Aeroklubu Vyškov

Víte že Aeroklub Vyškov používá pro výcvik pilotů GLD tu nejmodernější techniku? V majetku AK Vyškov jsou dva kluzáky DG-1000 a DG-500, které k výcviku svých pilotů používá i armáda USA.